Om den lilla ångkvarnen berättar Långlöts sockenbok: "-----. De båda äldsta tröskbolagen idkade också kvarnrörelse, särskilt då det förstnämnda bolaget under Alex Pettersons ledning. En kvarnbyggnad uppfördes vid Långlöts järnvägsstation; avsikten var att bekvämt kunna sända och mottaga spannmålsprodukter på den nytill- komna järnvägen. Kvarnen drevs från början med en ångmaskin, som senare utbyttes mot en Munktells råoljemotor på c:a 20 hkr. Kvarnrörelsen fortsattes åven efter det att tröskföreningen upphört ända fram till Alex Petterssons frånfälle 1936. Kvarnen såldes 1937 till J.P. Johansson, som fortsatte ett par år, varefter rörelsen nedlades"-----. Tidpunkt för kvarnens tillblivelse är 1909-1910 då järnvägen kom till Åstad. Av inredningen från tiden som kvarn finns inte mycket kvar, men fundamentet för maskinen är bevarat. Det går också att se var drivaxeln gick upp till övervåningen, där kvarnstenarna gjorde sitt arbete. En av de båda kvarnstenarna är bevarad och används som trappsteg framför en av ingångarna. Lastintaget på andra våningen är också bevarat. I anslutning till kvarnens framsida byggdes, troligtvis i slutet av 1930-talet,en såg. Rester av sågens fundament finns kvar.
|