Om den lilla ångkvarnen berättar Långlöts sockenbok:
"-----. De båda äldsta tröskbolagen idkade också kvarnrörelse, särskilt
då det förstnämnda bolaget under Alex Pettersons ledning. En kvarnbyggnad uppfördes vid Långlöts
järnvägsstation; avsikten var att bekvämt kunna sända och mottaga spannmålsprodukter på den nytill-
komna järnvägen. Kvarnen drevs från början med en ångmaskin, som senare utbyttes mot en Munktells
råoljemotor på c:a 20 hkr. Kvarnrörelsen fortsattes åven efter det att tröskföreningen upphört ända
fram till Alex Petterssons frånfälle 1936. Kvarnen såldes 1937 till J.P. Johansson, som fortsatte ett
par år, varefter rörelsen nedlades"-----.
Tidpunkt för kvarnens tillblivelse är 1909-1910 då järnvägen kom till Åstad.
Av inredningen från tiden som kvarn finns inte mycket kvar, men fundamentet för maskinen är bevarat.
Det går också att se var drivaxeln gick upp till övervåningen, där kvarnstenarna gjorde sitt arbete.
En av de båda kvarnstenarna är bevarad och används som trappsteg framför en av ingångarna.
Lastintaget på andra våningen är också bevarat.
I anslutning till kvarnens framsida byggdes, troligtvis i slutet av 1930-talet,en såg. Rester av sågens
fundament finns kvar.

Den gamla ångkvarnen är numera sommargästhus, snickarbod m.m.

En av kvarnens båda stenar gör numera tjänst
som trappa. Den andra stenens öde är okänt.

Det ena av de två gjutna fundamenten för motorn.
Troligen kom dessa till när ångmaskinen byttes
mot Munktell-motorn.

Här är de gjutna plintar, tätt intill
kvarnens norra långsida, som var
fundamentet för den såg som
troligen byggdes i slutet av 1930-
talet.

Drivaxeln till den roterande kvarnstenen gick från botten-
våningen, där motorn var installerad, upp till övervåningen där
kvarnstenarna fanns. Bilden visar den träbjälke på övervåningen
som utgjorde fäste för drivaxeln. Infästningen sitter alldeles
under yttertaket. Drivaxeln var förmodligen svarvad i trä.

En flygbild (c:a 20 år gammal).
Ångkvarnen är byggnaden med plåttaket som ursprungligen var ett
spåntak. Lastintaget på andra våningen syns i mitten på byggnaden
I bildens övre högra kant syns delvis stationens godsmagasin.
Stationshuset är skymt av tallskogen men resandetoaletterna
skymtar bakom tallarna. Boningshuset i förgrunden (tillbyggt 1979)
uppfördes 1946 av J.P. Johansson som förvärvade kvarnen 1937.

< Tillbaka >

© 2010 Uno Webverkstad

¤ Ångkvarnen ¤